“Rot toch maar niet op met je religie?”

Hoe ouder je wordt, hoe meer je jezelf leert kennen. Daarom is mijn vak een flinke uitdaging voor een grote groep van mijn leerlingen. Ze weten namelijk niet goed wie ze zijn, maar willen wel graag ‘iemand’ zijn. Daarom wordt in de levensfase van de tweedejaars leerling veel gekeken naar ‘de ander’, oftewel, verschillende “iemanden”. Op basis van dit gegeven kunnen we stellen; hoe meer “iemanden” je leert kennen, des te beter je een beeld krijgt over wat voor iemand je later wilt worden…. Toch?

Op donderdag 13 oktober had het Dorenweerd College een aantal bijzondere “iemanden” te gast. Dit waren vier mensen die deel hebben genomen aan het programma “Rot op met je religie”, opgenomen in 2016 in opdracht van de EO.

Omdat ik de leerlingen kennis wilde laten maken met uiteenlopende ‘iemanden’ en hen tegelijkertijd kennis mee wilde geven over de pluriformiteit van onze samenleving ben ik dit programma gaan kijken in de les. De leerlingen vonden het supertof! Daarom ben ik op een gegeven moment op zoek gegaan naar de deelnemers om hen als gastspreker uit te nodigen.

Elke week hield ik de leerlingen op de hoogte van mijn pogingen om contact te maken. Na 5 maanden had ik eindelijk alle deelnemers gevonden en gesproken. Ondanks dat de deelnemers van het programma het spannend vonden om elkaar weer te zien na deze lange tijd, stemden zij in voor een bezoek aan onze mooie school. En zo geschiedde…

Een uiterst gekleurde hervormd Christen, een jofele Evangelist, een veganistische en atheïstische hoogleraar filosofie en ethiek, en tot slot een Germaanse heiden die zich in 2016 een atheïstische punk-rocker noemde kwamen met veel bombarie aan op onze school. Als werkelijke BN’ers werden ze onthaald. “Dat is Bryan man, holy shit check die baard.” of “Floris is hier, omg, die man is leip” en “Dineke heeft nog steeds van die regenboog kleren joh”, waren zinnen die ik regelmatig voorbij hoorde komen.

De leerlingen hadden zich in de lessen LEVO goed voorbereid op deze mooie komst. Om de leerlingen extra enthousiast te maken had ik de Dorenweerdse Journalistiek Prijs in het leven geroepen. De leerlingen die volgens de deelnemers van het programma de beste vragen hadden gesteld kregen deze prijs uitgereikt in de aula. Elke klas/leerling kon namelijk 30 minuten lang vragen stellen aan de deelnemers. Op basis van wat zij in het programma hebben gezien, of andere nieuwsgierigheden. De leerlingen zijn veel te weten gekomen en het was echt een leuke dag! Van een aantal collega’s die erbij waren heb ik begrepen dat zij n.a.v. deze middag direct het programma zijn gaan kijken. Interessant voor jong en oud dus!

Ik ben trots op het eindresultaat. Op de goede vragen die er gesteld werden, het respect dat getoond werd, en de leeropbrengst die het geboden heeft. Ondanks de provocerende titel van het programma hebben deze sprekers juist voor verbinding gezorgd. Ik hoop dan ook dat ze nog eens terugkomen, en dus niet oprotten ;-)

Steven Velthuis
docent LV

P.S.: De winnaars van de journalistiek prijs waren; Joris Polman 2m2, Julot Hulsebos 2h1, Jelte Hoep 2H3, Norah Meerts 2h3 en Marit van der Haak 2v2.

Terug
Media
  • Deelnemers
  • gastles