Vakoverstijdend onderwijs

In onze lessen en in projecten werken we in alle leerjaren aan vakoverstijgende thema’s: burgerschap, persoonlijke ontwikkeling, preventie en voorlichting, loopbaan oriëntatie en internationalisering.

In klas 1 en 2 geven we vorm aan ons talentgerichte onderwijs door leerlingen deel te laten nemen aan talentmodules. Met een gevarieerd en uitdagend aanbod in de stromen Technologie, Sport en Kunst bieden we leerlingen de keuze uit zo’n 24 talentmodules. We bereiken hiermee dat leerlingen hun talenten leren ontdekken en dat de motivatie om te leren toeneemt. School en schoolbeleving worden hiermee gestimuleerd. Mooie bijkomstigheid is dat alle leerlingen van een leerjaar hetzelfde aanbod krijgen en in lesgroepen terecht komen die zijn samengesteld uit leerlingen van verschillende klassen. Hierdoor leren onze leerlingen meer leerlingen uit dezelfde jaarlaag kennen en dat komt de samenwerking en de sfeer op school ten goede.

We gebruiken onze Talentweken in alle leerjaren om ons rijke aanbod duidelijk naar voren te laten komen en handen en voeten te geven aan de ambities van de school: “de leerling in beeld” en “uitdagend aanbod op alle niveaus en in alle leerjaren” waarbij we aandacht schenken aan de talenten van onze leerlingen.

Centraal stellen we daarbij dat de Talentweken belangrijk zijn om elementen in de school die niet goed kunnen worden ingepast in de lesprogramma’s, een goede plek te geven. Met andere woorden, we plannen zoveel mogelijk alle excursies en activiteiten in de Talentweken om onrust door lesuitval in de andere schoolweken te beperken. Omdat leerlingen verschillende behoeftes hebben, streven we ernaar om ook keuzemogelijkheden in het programma te bieden. Verder maken we een koppeling met de 21e eeuwse vaardigheden.