Burgerschap

In onze visie stellen wij nadrukkelijk dat wij elkaar accepteren en respecteren. Dit begint bij het naleven van de gedragscodes op school en collectief worden nageleefd. Het personeel vervult hierin een voorbeeldfunctie. Het Dorenweerd College zet leerlingen in hun kracht door samen op zoek te gaan naar hun (verborgen) talenten. Eenieder is uniek. Dit betekent dat wij staan voor inclusiviteit en diversiteit: Verschillen in het ‘mens-zijn’ kleur binnen onze samenleving. Wij beschouwen onze school als een mini-maatschappij.  

We spreken van actief burgerschap als leerlingen kennis hebben over en inzicht hebben in de samenleving en zich verantwoordelijk gedragen ten opzichte van zichzelf, anderen en het milieu. Daarbij hoort ook dat we bewust en verantwoordelijk omgaan met mensen die anders zijn of anders leven en vanuit kennis een gefundeerde mening vormen. De ogen van de ander dienen als spiegel voor de eigen identiteitsvorming. Je kunnen inleven in de ander vormt de basis voor goed burgerschap. Vanuit die gedachte heeft het Dorenweerd een doorlopende leerlijn – ‘Door en Door’ - ontworpen die gebaseerd is op de sociale identiteitsvorming vanuit een narratieve benadering: Wij zijn de verhalen die we meemaken en ieder persoon is een wandelend boek.  

Na het verlaten van de basisschool betreedt de leerling een nieuwe wereld. De adolescentie staat in de startblokken. Gedurende de jaren dat de leerlingen op de middelbare school zitten doorlopen zij in een rap tempo verschillende fase van (sociale) identiteitsvorming. Deze vorming is nodig voor het behalen van psychische volwassenwording die pas later bij volgroeiing van het brein rond het vierentwintigste levensjaar wordt voltooid.  

De sociale identiteitsvorming is te verdelen in vier fasen. Het Dorenweerd College stemt haar onderwijsaanbod af op de betreffende fase van sociale identiteitsvorming: 

  1. begin van sociale indentiteit
  2. vergelijken
  3. positie bepalen
  4. identiteit gevormd

Op het Dorenweerd komen je talenten tot bloei en wordt je voorbereid op je toekomstige rol binnen de  maatschappij.

Projecten

In onze twee talentweken is er in het kader van Preventie en voorlichting uitgebreid ruimte voor leerlingen om hun mening te vormen en stil te staan wat bepaalde gedragingen voor henzelf en voor de ander betekenen. Het gaat om interactieve burgerschapsprojecten zoals Cross Your Border. Of over gebruik social media, pesten, discriminatie, criminaliteit, verslaving enz.

Debatteren

De leerlingen leren hun mening te vormen en te uiten, samen te werken en te luisteren naar elkaar. Met debatteren slaan we dus drie vliegen in één klap. Kennismaken met het debat start al in de brugklas o.a. binnen het vak levensbeschouwelijke vorming. Uiteindelijk nemen leerlingen van alle niveaus en leerjaren deel aan Jeugdgemeenteraad, Dag van het Lagerhuis, Debatting wedstrijden, Model European Parliament, MUN’s, Junior Speaking Contest enz.