Nog een paar dagen en dan is de zomervakantie weer voorbij. Hopelijk heb je genoten van de vakantie en ben je voldoende uitgerust om volgende week weer aan de slag te gaan. Bekijk hieronder de uitnodidingen voor de introductiedagen van volgende week:

Brugklas  Introductiebrief brugklas 2018
   
Leerjaar 2  Introductiebrief 2 mavo 2018 
  Introductiebrief 2 havo 2018 
  Introductiebrief 2 vwo 2018
  Introductiebrief 2 tvwo 2018
   
Leerjaar 3  Introductiebrief 3 mavo 2018
  Introductiebrief 3 havo 2018
  Introductiebrief 3 vwo 2018
  Introductiebrief 3 tvwo 2018
   
Leerjaar 4  Introductiebrief 4 mavo 2018
  Introductiebrief 4 havo 2018
  Introductiebrief 4 vwo 2018
   
Leerjaar 5  Introductiebrief 5 havo 2018
  Introductiebrief 5 vwo 2018
   
Leerjaar 6  Introductiebrief 6 vwo 2018

 


Om 11:45 vetrokken we uit Doorwerth richting de Ardennen. Na een tijdje in de bus gezeten te hebben, maakten we een stop om wat te eten bij de Mac Donalds. Toen we aankwamen moesten we alle bagage meenemen naar een grasveldje waar we na een korte uitleg zelf met een groepje van 4/5 personen een tent moesten opzetten. Nadat we de tent hadden opgezet werden de kookpitjes opgezet om vervolgens je eigen maaltijd voor te bereiden.

Na het eten werd er een groot kampvuur gebouw waar we het de rest van de avond lekker warm konden hebben. De eerste nacht was het redelijk koud. De eerste activiteit was het zelf bouwen van een eigen klimbos tussen de bomen. Na het bouwen van het klimbos mochten we het uiteraard ook zelf testen. Na het testen van ons zelf gemaakte klimbos gingen we door naar het bouwen van een eigen katapult. Hierna gingen we tokkelen, en als laatste twee activiteiten van de dag moesten we een stukje rijden met de bus naar een stuk waar hoge bergwanden waren, hier gingen we abseilen en de bergwand beklimmen. (meer…)


Op maandag 23 april zijn leerlingen uit de tweede klassen samen met zestien begeleidende docenten op excursie geweest naar Burgers’ Zoo. De excursie was georganiseerd vanuit de vakken nask en biologie en bestond uit twee opdrachten. Voor het vak biologie gingen de leerlingen op onderzoek in de Bush en de Desert naar de klimaatkenmerken en de aanpassingen die planten hebben om te kunnen overleven in de betreffende klimatologische omstandigheden.

Voor het vak nask vergeleken de leerlingen het bewegen bij twee verschillende diersoorten. Deze opdracht sluiten de leerlingen af met een PowerPointpresentatie in de les.

Het was een mooie dag met maar een paar regendruppeltjes. Het weer, de docenten en het personeel van Burger’s Zoo werkten goed mee. Ook de meeste leerlingen hebben hard gewerkt aan de opdrachten. Al met al een geslaagde excursie dus! 


In de tweede Week Ander Onderwijs hebben leerlingen uit 2 mavo kunnen genieten van gevarieerde en uitdagende activiteiten. De week is begonnen met een leerzame dag in Burgers Zoo. De leerlingen hebben in groepjes verschillende opdrachten moeten uitvoeren voor de vakken biologie, natuur- en scheikunde. Vooral de nieuwe vlindertuin was in trek bij de kinderen. 

Op dinsdag hebben we het Openluchtmuseum in Arnhem een stuk veiliger gemaakt door verschillende misdaden op te lossen. De woensdag stond in het teken van sportiviteit en creativiteit. De leerlingen konden kiezen uit een workshop boksen/karate, een workshop 'virtual reality' en een paardrijles. Alle activiteiten werden begeleid door een professional van buiten school. Aan het einde van de dag was de meerderheid van 2 mavo erg enthousiast over de verschillende workshops. 

De week werd afgesloten met een bezoek aan NEMO in Amsterdam. Na een ontspannende treinreis kwamen we aan bij het wetenschapsmuseum. De leerlingen konden zich op vier verschillende verdiepingen vermaken met diverse proefjes, tentoonstellingen en demonstraties. Aan het einde van de WAO waren de leerlingen toe aan een welverdiende vakantie! 


Afgelopen dinsdag 10 april heeft zich in de aula van de school een Taaldorp afgespeeld. Taaldorp is een lesvorm om de spreekvaardigheid van een vreemde taal te toetsen of te oefenen. In deze lesvorm wordt een Engels dorp nagebootst en voeren de deelnemers informele gesprekken. De bewoners worden gespeeld door leerlingen uit 3 tto, de bezoekers komen uit 3 mavo. De beoordelaars zijn docenten of  leerlingen uit 4 en 5 tto. 

Taaldorp is onderdeel van het keuzevak ‘Cambridge English’ op de mavo. Het doel van Taaldorp is leerlingen uit 3 mavo voorbereiden op hun Preliminary English Test (PET) in Amsterdam. Na het behalen van het ‘exam’ krijgen de geslaagde leerlingen een certificaat.

Daan van Kraaij (3m1, CEN-leerling): ‘’Ik vond het heel leuk en leerzaam. Het voeren van een gesprek in het Job centre vond ik lastig. De TTO-leerlingen waren goed voorbereid. Het is wel leuk dat we een keer iets anders doen dan leren uit een boek. Taaldorp vind ik veel leuker dan leren uit het boek.’’

Bekijk hier een aantal foto's van het Taaldorp!

Het Nationaal Kampioenschap Veldrijden was op 14 januari in Surhuisterveen in Friesland. Hugo deed mee in de categorie Nieuwelingen (jongens van 15 en 16 jaar). Hij heeft zilver gewonnen in een wedstrijd waarbij nummer 1 en 2 spannende strijd voerden om de kampioenstrui.


Dit jaar hebben leerlingen van LO2 (mavo 3 en 4) weer deelgenomen aan de Bennekomse bosloop. De opdracht zoals elk jaar is eindigen in het klassement vóór de kinderen van Meneer van Gerven. Een aantal leerlingen is hierin glansrijk geslaagd! We danken de leerlingen die meeliepen voor hun enthousiasme als mede de vele ouders langs de kant die waren gekomen om hun kind aan te moedigen. Voor de leerlingen die niet in staat waren om deel te nemen, omdat ze zelf moesten sporten bij de hockey of het voetbal, volgt ergens in dit schooljaar nog een herkansing. Martijn Venema uit mavo 4 heeft het record verpulverd door maar liefst 4 minuten sneller te zijn. Hij liep de 4 kilometer in slechts 16:20! Bij de dames is het record verbroken door de (8-jarige!) dochter van meneer van Gerven. Zij liep 4 kilometer in 22:58, daar kon geen enkele dame van school aan tippen. Voor volgend jaar wordt dat dus harder trainen!? 


Om kwart voor zeven moesten we op school zijn. We zijn met de bus naar Den Haag gegaan. De busrit heen was erg rustig met wat mensen die muziek draaiden via hun speakers. Er was geen file of andere verhinderingen dus waren we ruim op tijd. Toen we aan kwamen kregen we een uur vrije tijd. In die tijd hebben veel mensen verschillende dingen gedaan. Na de vrije tijd gingen we naar het Escher museum. Daar moesten we opdrachten maken die met het museum te maken hadden. Er waren ook veel leuke dingen te doen in het museum. We hebben quizjes gedaan en diverse opdrachten. Toen we daar mee klaar waren kregen we weer een uur vrije tijd. We hebben toen een de stad bekeken en wat gegeten. Na de vrije tijd gingen we naar het begin van de rondleiding door de tweede kamer, waar we werden ingelicht over alles. We moesten daar onze tassen en mobiels laten omdat die niet mee mochten in de tweede kamer. Toen we bij de tweede kamer aankwamen moesten we eerst langs de beveiliging die onze jassen etc. controleerde. Ook wij moesten door een poortje. Langs de beveiliging moesten we onze jassen etc. in een kast/garderobe stoppen en die werd op slot gedaan. Wat ik jammer vond, was dat we onze petten en telefoon moesten inleveren. Hierdoor heb ik geen foto’s kunnen maken van Geert Wilders. Vervolgens liepen we naar de grote vergaderzaal van de tweede kamer. Daar gingen we zitten bij het vak van de toeschouwers. Ze waren aan het debatteren over de uitgaven die naar defensie gingen. Na daar een half uur te hebben gezeten gingen we naar de ridderzaal. Daar hebben we nog wat informatie gekregen over de ridderzaal, waarvoor deze werd gebruikt etc. Na de ridderzaal zijn we terug gelopen naar het begin van de rondleiding, daar hebben we nog een kleine quiz gedaan. Tijdens de hele rondleiding kon je namelijk munten verdienen en aan het eind kreeg degene met de meeste munten een prijs. Na de prijsuitreiking zijn we meteen naar de bus gegaan die terug naar Doorwerth ging. De terugreis was erg vermoeiend aangezien het heel warm was en er veel muziek door elkaar werd gedraaid. Ook was iedereen moe dus was er niet heel veel aan. Toen we aankwamen in Doorwerth gingen er veel mensen gelijk door naar de scholenmarkt. 

– Hugo Koenders

Bekijk hier enkele foto's van de excursie naar Den Haag!


Dit jaar kon je je als je in mavo 4 zat opgeven voor het debatteren tegen anderen scholen over bepaalde stellingen. Hier deden 12 leerlingen aan mee. Deze stellingen kregen wij van tevoren thuis gestuurd, zodat we deze goed konden uitzoeken. Voor elke stelling moesten we de voors- en tegens verzinnen om deze uiteindelijk te gebruiken voor de dag zelf. Op de dag zelf waren we natuurlijk allemaal netjes;  de meeste jongens strak in het pak en meisjes op hakken en mooie jurkjes of bloesjes. Hiermee maakte we natuurlijk al een mooi statement. We gingen eerst een korte workshop doen waarbij we leerde hoe je je mening en argument moet presenteren en duidelijk laat overkomen. Hierna begonnen de eerste rondes en ging je dus tegen anderen scholen debatteren. In deze eerste rondes wonnen we natuurlijk en gingen we door naar de finale! In de finale werden we uiteindelijk 2de. We waren natuurlijk allemaal heel trots en iedereen heeft heel erg genoten en veel geleerd van deze dag. Niemand klaagde deze dag, iedereen genoot volop omdat we allemaal dat deden wat we leuk vonden. Voor mij persoonlijk: ik vind het altijd erg leuk om me met dingen te bemoeien en mijn mening te uiten. Het was echt een super leuke dag die ik nooit meer zal vergeten, een hele ervaring rijker! 

 – Helena Hubrecht (4m2) 

Bekijk hier enkele foto's van het Lagerhuis! 


Maandag hadden we een workshop van 4xm, dat was wel leuk alleen een uurtje per workshop was net te lang. Maar ondanks dat was het erg leerzaam. Het ging over rappen, beatboxen en hiphop. Dinsdag gingen we naar het Gelredome in Arnhem en daar kregen we een complete rondleiding. Na het Gelredome gingen we bowlen in bowlingcentrum de Schelmse Brug in Arnhem. De rit van het Gelredome naar het bowlingscentrum was zwaar, omdat je bijna alleen maar heuvels op moest. Woensdag hadden we om 7:00 ’s ochtends een boswandeling in de Wolfhezer bossen waar we ook een soort rondleiding kregen alleen dan van een docent van onze school. Maar jammer genoeg vonden wij het erg vroeg. Daarna moesten we terug naar school om daar een flyeropdracht te maken voor een extra biologiecijfer en ook kregen we in de middag nog een voorlichting over drank, drugs en roken van B-AWARE. Donderdag gingen we naar een moskee in Arnhem en daar kregen we ook een rondleiding. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe de mensen er aan het bidden zijn en hun gebed zeggen. Hierna mochten we weer naar huis. Vrijdag moesten we een presentatie maken over de voorlichting die we hadden gehad van B-AWARE. We sloten de week af met een leuke eindquiz waarbij je ook een prijs kon winnen.

Wessel de Leeuw en Luc Rosbag (leerlingen uit 3m2)