1 maart 2018

Expeditie Zuid-Afrika

Achttien leerlingen van het Dorenweerd College zijn samen met twee docenten en een begeleider op expeditie geweest naar Zuid-Afrika. De reis was een prachtige mix tussen vrijwilligerswerk en het verkennen van het land en de cultuur. De leerlingen hebben dagelijks een verslag bijgehouden. Hieronder lees je hun ervaringen.

Maandag door Trix
De eerste dag was een rustige dag om mee te beginnen. Tijdens het ontbijt kwam Wilma, onze reiscoördinator, zichzelf voostellen en vertellen over de reis. Na het ontbijt kregen we Zulules van Junior, onze lokale reisbegeleider die overal met ons mee naar toe gaat. In de Zulutaal komen veel "clicks" voor. Het is erg moeilijk om daardoor woorden uit te spreken. Het was heel grappig hoe wij allemaal aan het proberen waren om ook maar één woordje uit te spreken!

Na de Zulules en de lunch gingen we naar een township op tien minuutjes rijden van onze hostel. Daar wonen allemaal mensen in een community. Twee van die mensen gingen ons rondleiden door te township, een moeder met een dochter. Met de rondleiding gingen ook kinderen mee. Elk kindje pakte een hand van een van ons en die lieten ze de rest van de tijd niet meer los. Eigenlijk was je gewoon tijdelijk even van één van de kinderen! Op een gegeven moment gingen we allemaal spelletjes spelen met de kinderen. Het waren zing- en dansspelletjes. Het was heel leuk om daaraan mee te doen en de liedjes zijn ook zeer aanstekelijk! Aan het einde van de rondleiding kregen we nog van de moeder met de dochter typische Zuid-Afrikaanse vetkoek. 's Avonds hebben we nog gezwommen en een spel gespeeld, "weervolven". Het is een groepsspel wat echt heel erg leuk is voor het groepsgevoel. We zijn echt een leuke groep en het was een topdag om mee te beginnen in Zuid-Afrika. We moesten wel allemaal nog heel erg wennen aan het temperatuursverschil, maar als we maar genoeg drinken komt het goed!

Dinsdag door Daan
In de ochtend van dag twee mochten wij kiezen of we naar het Moses Mabhida Stadium in Durban wilden gaan of naar het strand vlakbij ons hostel. In het stadium is onder andere het WK in 2010 gespeeld. Nederland heeft hier dus ook gespeeld! Het stadium was erg groot aan de buitenkant. Over het stadion stond een boog. Of deze boog zat een lift waar je mee naar boven kon. Het hoogste punt was 106 meter! Het liftje was helaas kapot. We zijn wel via een tour naar binnen gegaan. We mochten via de presidentiële suite in het stadium. Daar kregen we uitleg over de geschiedenis en over de bouw van het stadium. Het dak hing met ijzeren kabels aan de boog. Op het strand waren de golven erg hoog. Je kon moeilijk ver de zee in omdat je werd terug gespoeld! Daarna gingen we met de hele groep naar het project Palm Tree. Toen de apartheid was afgelopen voelde een vrouw genaamd Ros zich erg schuldig. Ze ging daarom veel kinderen adopteren. Ze heeft nu een klein weeshuis. Ros wordt geholpen door een stel genaamd Peter en Yvonne. Die zijn allebei Nederlands. Inmiddels bestaat het gezin uit 15 kinderen! Verder is er ook nog een daycare. Daar zijn momenteel ongeveer 7 kinderen iedere dag. Veel kinderen maken en verkopen spullen voor de winkel. Daarmee kunnen de kinderen geld sparen om later iets te kopen. Er waren kinderen die goed konden schilderen, naaien, koken, voetballen, dansen en trampoline springen. Er was een erg gezellige sfeer!

Woensdag
Vandaag gingen we terug naar palm tree. Er waren meerdere dingen te doen. Er moest een muurtje afgebroken worden, er werd gespeeld met de kinderen in de daycare, er werden dingen gemaakt en er werd natuurlijk ook kennis gemaakt met de kinderen die daar wonen. Later op de dag gingen we met zijn alle voetballen. Ook werd er een schildercursus gegeven door een van de kinderen die daar woont. Iedereen werd vermaakt. Vooral een jongen die Jojo heet, hij is geestelijk gehandicapt. Hij is geobsedeerd met the Lion King. Het verhaal werd hem vier keer voorgelezen en hij vond het elke keer net zo spannend. Verder werd er nog gepooled en FIFA gespeeld. Aan het einde van de dag gingen we spullen kopen die gemaakt waren door de kinderen daar. Er werden dingen verkocht die gemaakt waren door de geestelijk gehandicapte kinderen (zij kregen 20% van de opbrengst). Een van de kinderen heeft talent voor schilderen en hij verkocht zijn schilderijen. Als je meer wilt weten over palm tree ga dan naar: vriendenvandepalmtree.nl

Donderdag door Carlijn
5 februari. Ik liep de eetzaal binnen om te ontbijten en ik schrok me kapot omdat er voor mij werd gezongen. Het was mijn verjaardag. Na het ontbijtje gingen we in de bus naar het safaripark. Toen we in het safaripark waren hebben we veel dieren gezien. Mijn hoogtepunt was toch de giraf. We zijn later terug naar huis gereden en hebben we lekker gegeten.

Vrijdag door Bauke
Na een korte introductie werd de groep in tweeën gesplitst. De ene groep kreeg uitleg voor het maken van een boodschappentas en gingen aan de slag. Het andere deel ging aan de slag on de moestuin. We hebben kiemplantjes gezaaid en we ploegde een braak liggend stuk land om. Na de lunch pauze werden de rollen omgedraaid. De tassen werden afgemaakt en het net omgeploegde stuk land beplant. Na alle activiteiten brachten we speelgoed naar  een lokale creche. Het was een hele leuke dag.

Zaterdag door Mauro
We gingen in de busjes onderweg naar Lesotho in de ochtend. In de middag stopte we bij de Nelson Mandela capture side. Daar werd junior heel enthousiast met vertellen en liep het iets wat uit. Daarna gingen we het museumpje binnen waar een paar doeken hingen met leerzame info over Mandela. In de avond kwamen we aan bij Sani lodge. 't was daar lekker stoffig. In de avond hebben een paar jongens ontspanningsoefeningen gedaan en daarna ging iedereen slapen.

Zondag door Kelsey
Op 18 feb vertrokken we na het ontbijt naar Lesotho. Merel en Bauke bleven achter bij het hostel omdat Bauke zich niet lekker voelde. Bij ons hostel, die net voor de grens lag, stonden 3 4×4 wagens (soort jeeps) voor ons te wachten. Onze chauffeur kon wat woorden Nederlands spreken wat erg grappig was. De weg naar Lesotho was heel erg mooi maar wel erg hobbelig. Ook bestond de weg voornamelijk uit bochten. We zijn een paar keer gestopt om foto's te maken met het mooie uitzicht. Ook zijn we langs het hoogste punt van Lesotho gereden wat op 3482 meter ligt. Verassend was dat de hoofdweg in Lesotho heel goed te berijden was, in tegenstelling tot de hobbelweg van Zuid-Afrika. Dit is omdat de regering  van Lesotho recent geld heeft gegeven aan een paar Chinezen om daar een asfalt weg aan te leggen. Na best wat rijden kwamen we in het dorpje aan waar we zouden verblijven. Het waren maar een paar huisjes, speciaal gebouwd voor gasten die hier verblijven. Alle meiden sliepen voor het eerst deze reis op één kamer wat erg gezellig was. Ook voor het eerst hadden we geen elektriciteit en lopend water en bestond wc uit een gat boven de grond. Dit bleek voor sommigen nog erg moeilijk. Na aankomst zijn alle meiden gaan paardrijden. De rit op zich zelf was erg mooi, met een schitterend uitzicht. Helaas was de lokale begeleider iets minder leuk. Hierdoor was de rit niet voor iedereen succesvol. Bij de jongens de volgende dag was de rit wel goed geslaagd, die hebben zelfs nog langs het water gedraafd met de paarden. Toen we terug kwamen gingen er lokale vrouwen voor ons dansen, waarna wij zelf ook moesten gaan dansen. Eerst deden wij hun dans na, om vervolgens ook het Vliegerlied te dansen. Hierna hebben we lekker gegeten. Na het avondeten was er nog de optie om naar een soort schapen schuur te gaan. Ik heb dit niet gedaan maar ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat het wel leuk was. Het leukste zou zijn geweest dat een groep lokale jongens heel hard gezongen en gedanst heeft.

Maandag door Lisa
We werden wakken op een grond van koeienpoep, waar we eveneens wel heerlijk op hebben geslapen zonder elektriciteit. We werden net als gister verdeeld in 2 groepen; jongens en meiden. De jongens gingen paardrijden en de meiden kregen een rondleiding door een dorpje. Er werd laten zien hoe je meel maakt en ieder mocht het zelf ook een keer proberen. Daarna gingen we naar een waarzegster die in je toekomst kon kijken. Soms heel grappig! Voordat we gingen kregen we nog een heerlijke lunch van kip met aardappeltjes of rijst en bietjes.

Dinsdag door Diede
'S ochtends zijn we na het ontbijt naar het strand gereden, om surf les te krijgen. Na de surf les en in zee gezwommen te hebben zijn we door gereden naar een markt gereden. Waar we wel vier keer te horen kregen dat het echt heel erg gevaarlijk is en je dus ook niet alleen mag zijn. Op de markt werden we erg aangekeken maar het was heel indrukwekkend. In de avond hebben we verder niks meer gedaan.

Woensdag door Emma
Woensdag hadden wij een township Tour van junior. Door de wijk waar junior is opgegroeid. We gingen eerst naar een Soort huisarts en daarna naar het ziekenhuis. Dat was erg interssant maar we moesten al snel weg. Daarna gingen we naar een universiteit en daar kregen we een soort rondleiding dat was erg leuk. Daarna gingen we naar het huis van Junior waar hij was opgegroeid daar gingen we lunchen en toen hadden we hele aparte dingen geproefd zoals kippen voeten, soort zoete aardappel en wilde spinazie. sommige kinderen gingen hun haren laten invlechten door de moeders daar. Na dat we hadden geluncht waren we naar een high school gegaan dat was ook erg leuk omdat al die kinderen op de high school dezelfde leeftijd hadden als ons. Het was een enorm warme dag dus gingen we wat eerder naar huis. Op de weg terug naar huis waren de busjes kapot gegaan maar gelukkig waren wij dicht bij een supermarkt. Toen hebben we allemaal eten gehaald en toen we terug kwamen waren de busjes alweer gemaakt. We zijn lekker naar huis gegaan. We hebben een soort chicken burger gegeten en natuurlijk weerwolven gespeeld.

Donderdag door Bibi
Vandaag hebben we t laatste project bezocht; Icare. Dit is een project die zich inzet voor straatjongeren. Icare biedt de jongeren eten aan en motiveert ze om hun leven te verbeteren. We bezochten een deel van Durban waar veel jongeren op straat leven. Dit was best even heftig om te zien. We hadden van tevoren boodschappen gedaan zodat we eten uit konden delen. S'avonds hadden we een typisch Zuid-Afrikaanse barbecue; een braai, erg lekker! Daarna hebben we ons allerlaatste potje weerwolven gespeeld. Het was weer een leuke dag.