Eindelijk kunnen we gaan vlammen, maar eerst uitleg over de gang van zaken. In drie rondes moeten we proberen om andere groepen te verslaan. We hebben er zin in en ontdekken dat we tijdens de eerste sessie met onze V-rede, die Esmee had voorbereid, een goede slag slaan. De jury bestaat uit gemeenteraadsleden of oud-docenten en zij vinden dat we met die V-rede inderdaad gewonnen hebben, maar de volle eerste ronde verliezen we net; met 4 tegen 3 punten. Je kunt punten verdienen door goede argumenten, je voordracht, teamwork of humor en zo zijn er zeven onderdelen. Kiki en Job winnen ook hun 1-op-1 debat. In het heetst van de strijd vergeten we soms wat humor en theater in te brengen en dat maakt dat we uiteindelijk 1 ronde winnen en 2 verliezen. Al met al zo’n geslaagde dag dat de meesten volgend jaar weer mee willen doen. 


Dinsdag 19 december 2017 hebben Laura, Evy, Carlijn en Rosemarijn een kerstfeest georganiseerd voor de vluchtelingkinderen op de Wegwijzer. Dit idee was van Babette Laarhoven, zij had het met haar groepje als voorstel ingediend tijdens de Jeugd Gemeente Raad. Tijdens de voorbereidingen zijn we druk bezig geweest met de inkopen en de uitnodiging. Er moest veel gekocht worden, want ieder kind kreeg een cadeau en wat lekkers voor mee naar huis. De gemeente had dan ook geld voor ons vrijgemaakt en hiervan hebben we super leuke cadeaus voor de kinderen kunnen kopen. De kinderen kwamen uit groep 1 t/m 8 en de meeste woonden hier slechts 2 jaar in Nederland. (meer…)


Van 24 t/m 26 november hebben 12 leerlingen uit 2tto en 3tto deelgenomen aan de FirstMUN conferentie in Hardenberg. FirstMUN is een Model United Nations conferentie waar leerlingen het hele weekend in het Engels debatteren over beleid dat ook door de echte Verenigde Naties besproken wordt. Onderwerpen als sustainable energy, women's rights en democracy kwamen aan bod in de 6 commissies. Ook werden er workshops gegeven over debatteren, lobbyen en het maken van resoluties en amendementen. En als beloning was er een knallend feest op zaterdagavond. Onze leerlingen hebben ontzettend hun best gedaan, veel geleerd en vast en zeker ook nieuwe vrienden gemaakt onder deelnemers van andere scholen.

Best Delegates FirstMUN
Tijdens de FirstMUN conferentie werden onze leerlingen uitgeroepen tot best delegate in 3 van de 6 commissies. Mees Lansbergen (2T1), Alana Peters (3T1) en André Hoek (2T1) – voor wie het zelfs zijn eerste MUN was, hebben overtuigend gedebatteerd, gespeecht en gelobbyd voor de standpunten van hun land. We zijn erg trots op hen!


Om kwart voor zeven moesten we op school zijn. We zijn met de bus naar Den Haag gegaan. De busrit heen was erg rustig met wat mensen die muziek draaiden via hun speakers. Er was geen file of andere verhinderingen dus waren we ruim op tijd. Toen we aan kwamen kregen we een uur vrije tijd. In die tijd hebben veel mensen verschillende dingen gedaan. Na de vrije tijd gingen we naar het Escher museum. Daar moesten we opdrachten maken die met het museum te maken hadden. Er waren ook veel leuke dingen te doen in het museum. We hebben quizjes gedaan en diverse opdrachten. Toen we daar mee klaar waren kregen we weer een uur vrije tijd. We hebben toen een de stad bekeken en wat gegeten. Na de vrije tijd gingen we naar het begin van de rondleiding door de tweede kamer, waar we werden ingelicht over alles. We moesten daar onze tassen en mobiels laten omdat die niet mee mochten in de tweede kamer. Toen we bij de tweede kamer aankwamen moesten we eerst langs de beveiliging die onze jassen etc. controleerde. Ook wij moesten door een poortje. Langs de beveiliging moesten we onze jassen etc. in een kast/garderobe stoppen en die werd op slot gedaan. Wat ik jammer vond, was dat we onze petten en telefoon moesten inleveren. Hierdoor heb ik geen foto’s kunnen maken van Geert Wilders. Vervolgens liepen we naar de grote vergaderzaal van de tweede kamer. Daar gingen we zitten bij het vak van de toeschouwers. Ze waren aan het debatteren over de uitgaven die naar defensie gingen. Na daar een half uur te hebben gezeten gingen we naar de ridderzaal. Daar hebben we nog wat informatie gekregen over de ridderzaal, waarvoor deze werd gebruikt etc. Na de ridderzaal zijn we terug gelopen naar het begin van de rondleiding, daar hebben we nog een kleine quiz gedaan. Tijdens de hele rondleiding kon je namelijk munten verdienen en aan het eind kreeg degene met de meeste munten een prijs. Na de prijsuitreiking zijn we meteen naar de bus gegaan die terug naar Doorwerth ging. De terugreis was erg vermoeiend aangezien het heel warm was en er veel muziek door elkaar werd gedraaid. Ook was iedereen moe dus was er niet heel veel aan. Toen we aankwamen in Doorwerth gingen er veel mensen gelijk door naar de scholenmarkt. 

– Hugo Koenders

Bekijk hier enkele foto's van de excursie naar Den Haag!


Dit jaar kon je je als je in mavo 4 zat opgeven voor het debatteren tegen anderen scholen over bepaalde stellingen. Hier deden 12 leerlingen aan mee. Deze stellingen kregen wij van tevoren thuis gestuurd, zodat we deze goed konden uitzoeken. Voor elke stelling moesten we de voors- en tegens verzinnen om deze uiteindelijk te gebruiken voor de dag zelf. Op de dag zelf waren we natuurlijk allemaal netjes;  de meeste jongens strak in het pak en meisjes op hakken en mooie jurkjes of bloesjes. Hiermee maakte we natuurlijk al een mooi statement. We gingen eerst een korte workshop doen waarbij we leerde hoe je je mening en argument moet presenteren en duidelijk laat overkomen. Hierna begonnen de eerste rondes en ging je dus tegen anderen scholen debatteren. In deze eerste rondes wonnen we natuurlijk en gingen we door naar de finale! In de finale werden we uiteindelijk 2de. We waren natuurlijk allemaal heel trots en iedereen heeft heel erg genoten en veel geleerd van deze dag. Niemand klaagde deze dag, iedereen genoot volop omdat we allemaal dat deden wat we leuk vonden. Voor mij persoonlijk: ik vind het altijd erg leuk om me met dingen te bemoeien en mijn mening te uiten. Het was echt een super leuke dag die ik nooit meer zal vergeten, een hele ervaring rijker! 

 – Helena Hubrecht (4m2) 

Bekijk hier enkele foto's van het Lagerhuis! 


TTO students participated in the MUN at the International School of the Hague this past weekend. Students represented Andorra and Morocco and debated topics related to the conference theme: “Peace, Justice & Inclusive Societies”.  More than 1,000 people from 12  countries participated in the conference, making it one of the largest MUNs in the Netherlands. 


Van 15 tot en met 19 mei namen tien leerlingen uit 4 vwo deel aan het Model European Parliament (MEP). Samen met leerlingen van twaalf Gelderlandse scholen zijn zij afgelopen week in Arnhem gweest. Elke school vertegenwoordigde met hun delegatie een bepaalde Europese lidstaat. Wij vertegenwoordigden dit jaar Denemarken. In drie dagen werden tien Europese problemen zo goed mogelijk opgelost. In een commissie werkte iedere leerling samen met twaalf leerlingen van de andere scholen onder leiding van een 5 vwo-er die vorig jaar had gewonnen (van onze school Esmee Streefkerk). Op donderdag en vrijdag volgde een plenair debat in het gemeentehuis van Arnhem. Voorbereiden, lobbyen, debatteren, wandelgang gesprekken voeren en avondprogramma’s volgen, maar vooral veel plezier, dat is MEP!

Bekijk hier enkele foto's van MEP 2017! 


Afgelopen dinsdag brachten de brugklasleerlingen in het kader van de WAO een bezoek aan Gent in België. Gent was één van de belangrijkste steden in de middeleeuwen. Leerlingen hebben Gravensteen bezocht en de stad bekeken vanaf het water. Dit allemaal ter ondersteuning van het onderzoek waarbij zij nagaan wat er komt kijken bij het ontstaan van de stad en het leven in de middeleeuwen. Het eindproduct behorende bij het onderzoek, is het maken van een historische gids.  Bekijk hier enkele foto's van het bezoek aan Gent. 


Vandaag gaat Nederland naar de stembus. Gisteren brachten, met een opkomst van ruim 80% 493 bovenbouw-leerlingen van het Dorenweerd College alvast hun stem uit in een schaduwverkiezing. Of dit ook een voorbode is voor de echte verkiezingsuitslag, valt natuurlijk nog af te wachten. GroenLinks van Jesse Klaver werd de grootste in de verkiezingsuitslag onder 495 scholen (30 zetels). Op het Dorenweerd echter was D’66 de grootste met 40 zetels! Maar GroenLinks deed het op het Dorenweerd zeker niet slecht en eindigde met 37 zetels. De derde partij (28 zetels) werd, net als in de landelijke scholierenverkiezingen (24 zetels) de VVD. Naast veel andere debuterende partijen in de Tweede Kamer was de meest opvallende winnaar op het Dorenweerd de Piratenpartij met maar liefst 6 zetels! De PVV kreeg op het Dorenweerd maar 10 zetels, minder dan de 20 landelijk. De gemiddelde leerling op het Dorenweerd geeft dus de voorkeur aan progressieve politiek.


De sectie Economie organiseerde in dit verkiezingsjaar wederom een college “Politiek en Economie”. Onder leiding van dhr. Slagter kregen leerlingen uit 5 en 6 vwo van hun klasgenoten uitleg over de economische standpunten van vijf grote partijen (VVD, PVV, CDA, D66 en SP). Op woensdag 15 maart gaat een aanzienlijke groep van deze leerlingen voor het eerst naar de stembus. Onderwerpen als werkgelegenheid, pensioenen, Europa, belastingen en economische groei kwamen door middel van PowerPointpresentaties tot leven. Stemmen is een democratisch recht, maar de keuze moet wel op feiten, niet op fabels en loze beloften zijn gebaseerd.