Om 11:45 vetrokken we uit Doorwerth richting de Ardennen. Na een tijdje in de bus gezeten te hebben, maakten we een stop om wat te eten bij de Mac Donalds. Toen we aankwamen moesten we alle bagage meenemen naar een grasveldje waar we na een korte uitleg zelf met een groepje van 4/5 personen een tent moesten opzetten. Nadat we de tent hadden opgezet werden de kookpitjes opgezet om vervolgens je eigen maaltijd voor te bereiden.

Na het eten werd er een groot kampvuur gebouw waar we het de rest van de avond lekker warm konden hebben. De eerste nacht was het redelijk koud. De eerste activiteit was het zelf bouwen van een eigen klimbos tussen de bomen. Na het bouwen van het klimbos mochten we het uiteraard ook zelf testen. Na het testen van ons zelf gemaakte klimbos gingen we door naar het bouwen van een eigen katapult. Hierna gingen we tokkelen, en als laatste twee activiteiten van de dag moesten we een stukje rijden met de bus naar een stuk waar hoge bergwanden waren, hier gingen we abseilen en de bergwand beklimmen. (meer…)

Twaalf leerlingen uit 4 havo en 4 vwo zijn tijdens de WAO naar Keulen geweest. De leerlingen hebben daar 's ochtends Duitse lessen gevolgd en in de middag hebben ze de stad verkend en cultuur gesnoven. We zijn onder andere naar het chocolade- en sportmuseum geweest. Ook hebben we een gezellige avond gehad door met zijn allen te eten en vervolgens in de bioscoop een Duitse film te bekijken.

In keeping with the Go Global theme, TTO 2 spent two days in Brussels as part of their WAO activities. In TTO2, students focus on how their lives are affected by international relations and multiculturalism. This year they visited the Parlamentarium, an interactive museum where they discovered how the EC influences their daily lives. Next, they visited the actual parliament and learned about how legislation is debated and how the Dutch are represented. They also visited the Atomium, which was part of the World Fair in 1958, and a surrealist exhibition, where they created their own surrealist pictures with backgrounds from Margritte. The students had a chance to roam around Mini-Europe, and we all caught the latest Spielberg movie: Ready Player One.

In februari zijn een aantal leerlingen uit 4 havo, 4 vwo en 5 vwo op uitwisseling geweest naar Finland. Ze verbleven in gastgezinnen in de plaatsjes Mantta en Jamsa. In april zullen de leerlingen van de twee Finse scholen bij ons te gast zijn, zodat leerlingen van het Dorenweerd ons kikkerlandje kunnen laten zien.

Benieuwd naar Finland en haar inwoners? Bekijk dan de video's van Robin & Lune en Kiki & Ruben. Deze video's hebben de leerlingen gemaakt ter voorbereiding op de uitwisseling.

In de week van 11-17 maart 2018 krijgen we 19 leerlingen uit Turkije, Italië, Frankrijk en Zweden op bezoek. Samen met onze leerlingen nemen ze deel aan het P.E.A.C.E.- project waarbij ze allerlei verschillende opdrachten maken rondom onder meer gelijkheid, verdraagzaamheid en respect. Het samen-werkingsproject wordt gefinancierd door de EU en kost de leerlingen dan ook geen geld. Onze leerlingen nemen de gasten een week op in hun gezin en hun leven. Eind van dit jaar en volgend schooljaar volgen dan nog drie uitwisselingen waarbij enkele leerlingen van onze school op bezoek gaan bij scholen in Italië, Frankrijk en Zweden. Ook zij zullen dan in gastgezinnen verblijven.

Achttien leerlingen van het Dorenweerd College zijn samen met twee docenten en een begeleider op expeditie geweest naar Zuid-Afrika. De reis was een prachtige mix tussen vrijwilligerswerk en het verkennen van het land en de cultuur. De leerlingen hebben dagelijks een verslag bijgehouden. Hieronder lees je hun ervaringen.

Maandag door Trix
De eerste dag was een rustige dag om mee te beginnen. Tijdens het ontbijt kwam Wilma, onze reiscoördinator, zichzelf voostellen en vertellen over de reis. Na het ontbijt kregen we Zulules van Junior, onze lokale reisbegeleider die overal met ons mee naar toe gaat. In de Zulutaal komen veel "clicks" voor. Het is erg moeilijk om daardoor woorden uit te spreken. Het was heel grappig hoe wij allemaal aan het proberen waren om ook maar één woordje uit te spreken!  (meer…)

Leerlingen uit 4 havo hebben tijdens de Week Ander Onderwijs een bezoek gebracht aan Berlijn. Bekijk hier enkele foto's van deze reis!

In de WAO-week vond de taalreis naar Ierland plaats. Dertig leerlingen uit 4 mavo zijn onder leiding van meneer Budak en mevrouw Staverman naar Ierland afgereisd. De leerlingen volgenden in de ochtend lessen op het Irish College of English (ICE) in het pittoreske dorpje Malahide. In de middag en avond maakten de leerlingen kennis met het land en de cultuur. De Irish Dance, een trip naar Dublin en de Ierse sport Hurling stonden onder andere op het programma! Bekijk hier enkele foto's van de taalreis.

Donderdag 28 september heeft de nieuwe burgermeester van Renkum, mevrouw Schaap, een cadeau in ontvangst genomen van de burgermeester van Dachau, onze zustergemeente. Een groep van 25 leerlingen uit Dachau was tijdens de WAO namelijk in Nederland in verband met een uitwisseling met derdejaars tto-leerlingen. Ook was er een groep Poolse leerlingen op het Dorenweerd College voor een uitwisseling. Burgermeester Schaap was diep onder de indruk van de samenwerking en de beheersing van de Engelse taal van de leerlingen.

In de WAO zijn we met 3 mavo richting La Roche en Ardennen vertrokken voor een week teambuilding en survival. We vertrokken vanuit Doorwerth in de stromende regen en dit hielt aan tot aan Maastricht waar het weer speciaal voor ons opklaarde en het droog, maar wel fris werd. Aangekomen bij de camping waren de eerste activiteiten het opzetten van je eigen tent en het koken van je eigen maaltijd. Daarna gingen de leerlingen hout zoeken met meneer Kusters of lekker chillen in een tent en bij het kampvuur die met wiskundige precisie was aangestoken door meneer Kusters. De sfeer zat er direct goed in. Dit met het gitaarspel van meneer Penterman, meneer de Beukelaer, Marcus en Sanne. Maar vooral onder de bezielende leiding van Helena. (meer…)